Als uw vlucht een aanzienlijke vertraging heeft, komt u mogelijk in aanmerking voor verschillende compensaties, van assistance ter plaatse tot een compensatie, afhankelijk van de omstandigheden. Hier is wat u moet weten om uw rechten te laten gelden.
Te respecteren voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor assistance of compensatie, moet de vertraging van uw vlucht minimaal het volgende zijn:
-
2 uur voor een vlucht van 1.500 km of minder
-
3 uur voor een vlucht van meer dan 1.500 km binnen de Europese Unie (EU) of voor een vlucht tussen 1.500 en 3.500 km buiten de EU
-
4 uur voor een vlucht van meer dan 3.500 km buiten de EU
Als de vertraging 5 uur of meer bedraagt en u besluit om uw reis te annuleren, heeft u recht op een volledige terugbetaling van uw ticket rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.
Assistance en verzorging
Wanneer de vertraging en de afstandsvoorwaarden zijn vervuld, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u gratis het volgende aan te bieden, terwijl u wacht op uw volgende vlucht:
-
Verfrissingen en maaltijden
-
Twee gratis communicaties
-
Hotelaccommodatie en vervoer van en naar het hotel, als de vertrektijd wordt verplaatst naar de volgende dag
| Let op : Als de luchtvaartmaatschappij deze hulp niet biedt, moet zij de kosten die u hebt voorgeschoten, vergoeden. Bewaar alle bonnen om deze kosten te rechtvaardigen bij uw claim.
Compensatievergoeding
Naast de assistance, kunt u in aanmerking komen voor een compensatie als uw vlucht 3 uur of meer vertraging heeft ten opzichte van de geplande tijd. Het bedrag van deze compensatie is meestal:
-
250 € voor een vlucht van 1.500 km of minder
-
400 € voor een vlucht van meer dan 1.500 km binnen de Europese Unie
-
400 € voor een vlucht tussen 1.500 en 3.500 km
-
600 € voor een vlucht van meer dan 3.500 km
| Let op : U heeft geen recht op compensatie als de vertraging te wijten is aan buitengewone omstandigheden (zoals een gezondheidscrisis, extreme weersomstandigheden of een staking van luchtverkeersleiders). Een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij geeft u echter wel recht op compensatie.
Hoe dient u uw klacht in?
U moet de klacht direct indienen op de website van de luchtvaartmaatschappij. Vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei 2018 van kracht werd, kan Voyage Privé deze aanvraag niet namens u indienen, gezien de vertrouwelijkheid van de informatie die verstrekt moet worden bij het aanvragen van een vergoeding.
| Goed om te weten : Voor meer details kunt u de website https://www.ejustice.just.fgov.be raadplegen, die de officiële Belgische website is voor administratieve procedures.